söndag 28 december 2008

TV-koppleri

Jag är väldigt spänd på vad som händer med mitt favorit-program "Bonde söker fru" nästa år. För varje år tycks de flytta ribban lite långsamt uppåt (framåt!) och nästan roligast av allt är att programmet fortfarande stoltserar med samma namn, trots att vissa bönder söker fruar, medan både kvinnor och män i programmet bevisligen söker män. Men hur som helst, detta fantastiska program, helt taget ur verklighetens kontext, kan det föra till exempel hbt-folkets rörelse mot en önskvärd riktning? Kan det vara så att nästa års program även innehåller en bisexuell person som får nöjet att söka fru och man? Två kvinnor och två män på gården? Eller nåt. Får flatbonda söka flatfru? Hur ska programmet utvecklas efter stigande ordning? Ja, jag är i alla fall nyfiken.
Men att "Bonde-Peter" får ha skyddsvakter på sin gård för att han är bög och får en klapp på kinden av en annan man i TV4 är väl ändå så förjävla dumt det kan bli. Är detta 2008 i Sverige? Och varför kör jag inte en lång predikan när en 40-talistgubbe i Sverige år 2008 säger "Hur fan kan dom visa SÅNA DÄR på TV" till mig?
Man kan ibland få för sig att Sverige 2008, snart 2009, är tolerant mot minoriteter. Det kan åtminstone se så ut ibland. Men som så mycket annat är det möjligen bara en yta. På djupet ligger föreställningar, om vad som är godtagbart eller inte, fast. Men heja heja TV4, kanske kan ni sakta pressa gränserna en liten bit till nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar