söndag 26 april 2009

Den hemlige kocken

Är en intressant bok att läsa. Den får mig att vilja sluta äta. Nja, morötter jag odlat själv kanske jag kan äta vid närmare eftertanke, men det är nog allt.
Eftersom jag en gång för längesedan läste teknisk linje med kemiinriktning så är jag relativt bekant med kemiska ämnen. Jodå, jag var en sån där nörd som kunde hela periodiska systemet. Med mera...
Så varför vill jag då sluta äta? Jo, bland annat på grund av kemiska ämnen så klart. Till exempel i en jordgubbsmilkshake från Burger King finns dessa ämnen (bara för att få till jordgubbssmaken):
amylacetat, amylbutyrat, amylvalerat, anetol, anisylformiat, bensylacetat, bensylisobutyrat, smörsyra, cinnamyl isobutyrat, cinnamylvalerat, konjaksessensolja, diacetyl, dipropylketon, etylacetat, etylmylketon, etylbutyrat, etylcinnamat, etylheptanoat, etylheptylat, etyllaktat, etylmetylfenylglycidat, etylnitrat, etylproprionat, etylvalerat, heliotropin, hydroxyfenyl-2-butanon, alfa-ionon, isobutylantranilat, isobutylbutyrat, citronessensolja, maltol, 4-metylacetofenon, metylantranilat, metylbensoat, metylcinnamat, metylheptinkarbonat, metylnaftylketon, metylsalicylat, mintessensolja, neroliessensolja, nerolin, nerylisobutyrat, violrotssmör, fenetylalkohol, rosenvattenrometer, gamma-undekalakton, vanillin och lösningsmedel.
Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Oj,
    och jordgubbsshake som är så gott...

    SvaraRadera
  2. Ugg. Jag har både den hemlige kocken och äkta vara. Och jag vill inte äta mer. Samtidigt som det är så apdetaljerat att jag slutar bry mig... Man får väl... svälta till döds? äta sig till döds? bläh.

    SvaraRadera