onsdag 21 oktober 2009

Vad är det för liv vi har förlorat genom att leva?

Är jag gammal nog för att ta ännu en dans på detta avdukade bord?
Hungern finns, men är rätt mättad. Eller så inskränker jag mig själv så pass mycket att lusten dämpas inifrån.

Ska man göra den obligatoriska listan? Är det början på 40-årskrisen? 100 saker att göra innan jag dör. Och jag kan inte komma på EN sak jag MÅSTE göra. Jag är för fan redan död.
Fast, så tänker jag också att jag trivs i det liv jag har nu. Det är ett gott liv. Kanske måste man inte alltid vilja något annat. Men är det inte lite planlöst? Eller var det hit jag ville komma?
Ibland tänker jag att det är nu jag hämtar andan. Mitt liv har varit turbulent, inuti. Inte riktigt lika mycket utanpå som inuti.

F brukar säga att mitt liv här är ovärdigt. Det kan hända att det stundtals är. Men han känner inte min historia fullt ut, och i den finns det mycket som är riktigt ovärdigt jämfört med mitt nu.

För första gången i mitt liv har jag ett eget hem. Jag har ett relativt lugnt psyke, vilket betyder att jag lappar ihop mig själv hyfsat bra de gånger jag trasas sönder. Och jag har en given identitet, jag är mamma.
Ett knep en del tar till är att lista allt de känner skuld och skam för. Det känns mig som en övermäktig uppgift. Men något jag alltid känt skam inför är min identitet. För jag har inte haft någon stark identitet. Nu är jag i alla fall mamma. Men min "övriga" identitet hänger fortfarande rätt löst. Även om jag hoppas och tror att jag sakta jobbar på det hela tiden. Men jag kan ofta märka att jag faller tillbaka i gamla mönster.
Men att vara mamma är en lika given identitet som en yrkesroll, dock långt ifrån med samma värde. En yrkesidentitet är fortfarande av högsta status och pendlar i värde beroende på yrket. Så upplever jag det, trots att så många, inklusive jag själv, försöker hävda att det är en oväsentlig identitet. Men ändå, det ÄR det inte. Det går inte att hävda det med bestämdhet. Det tillhör vår kultur, vårt samhälle, att lägga största värde i vår yrkesroll. Det kanske är en kollektiv grundval som folkhemmets aura gav upphov till.

Det är som det är. Jag är så överväldigande stolt över min mammaroll. Det spelar ingen roll vad samhället säger om ensamstående småbarnsmammor, det kommer alltid vara det vackraste i mitt liv. Är det något jag tänker försvara så är det att jag vill vara med mitt barn. Och att vara det så gott jag kan. Och jag tror att det kommer att vara gott nog.

4 kommentarer:

  1. Oh, Lollo!
    Världen är en fördjävlig plats emellanåt.
    Man får hitta sina vrår, på egen hand, och pynta där.
    Men antagligen är det för det som just du är en så perferkt morsa.
    Ingen bättre än dig där, heller!
    Det finns så många dumma djävlar som liksom bara ångar på i sin framgång och bara är idioter.
    Därför är det så kasst att det för såna strålande stjärnor som du kan ta emot.
    Men, det är väl också det som gör dig till den stjärna du är.
    Trodde man på gud kunde man trösta sig med heaven next. För det är väl bara Fan som tjänar på att va ateist egentligen.
    Jaja. Keep on!

    kram kram
    /Suss

    SvaraRadera
  2. Ibland blir jag lätt vansinnig på alla som från att ha varit sig själva plötsligt går och blir rätt och slätt mamma, bara sådär. Som att mamma är allt de är, när barnet har kommit så upphör plötsligt de själva och förvandlas till barnets mamma, varken mer eller mindre. Oftast tycker jag det är väldigt trist och sorligt och jag blir helt livrädd för att skaffa barn för jag vet inte var jag själv kommer att ta vägen.
    Men! Och här kommer det stora mennet! Förutom att det ju inte alls är så bara att vara mamma så finns det ju hur många sätt som helst att vara det på. Jag tycker att du verkar vara en supermamma, du verkar ha distans till det samtidigt som du verkligen tar mammandet på allvar. Om jag var säker på att jag skulle kunna göra som du så skulle jag inte tveka en sekund över mitt barnaskaffande. Faktiskt, när jag ser på dina supersöta facebookbilder på din fantastiska dotter så blir jag till och med sugen på att skaffa mig en liten kotte (och det är något som ingen annan någonsin lyckats med!). Om man bär sin mammaroll lika bra som du så är det minst lika mycket värt som vilken yrkseidentitet som helst. You rock!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är konstigt. Att så många strävsamma förvaltare är så osynliga, som tugget i en kos tredje mage ungefär. Som om det finns en klass, och sen en annan som i skymundan strävar på och servar upp den första klassen som kan få synas och glänsa som dem man vill vara som, som ALLA ska vara, VILL vara.
    Såg några utvecklingsstörda göra teater förut i dag. De måste väl i alla fall stå längst ner va?
    Som flest inte vill va, som man sanerar sig ifrån numer, som inte - ve o fasa - är produktiva ens.
    Vi har en udnerlig syn på individen i dag.
    Man får se till att va med såna som gillar en. Så räcker det kanske till att va som man är.

    Det här livet.

    kram
    /Suss

    SvaraRadera
  4. Oj, wow. Tack fina ni, vilka värmande ord. Jag blir rörd!
    Å Emma, du vet ju att du skulle bli den coolaste av alla mammor :)
    Ditt bildspråk Suss är avundsvärt. Kärlek!!

    SvaraRadera