söndag 17 januari 2010

Språkbegåvad smart fantasifull unge

Jag vet inte hur många gånger om dagen jag skrattar högt åt min 2,5-åriga unge. Hon säger de mest förunderliga saker. Hon har ordförråd och språkbegåvning som en 5-åring, om man ska tro åldersfakta angående barnspråk.

Imorse slog hon upp ögonen, studsade upp i sängen och sträckte armarna mot taket: -Titta mamma, jag e stor nu, jag har växt, för jag har drickit mjölk!!
Sen slängde hon sig ner bredvid mig igen och stoppade in nappen i munnen, tog ut den fort igen och sa med äcklad min: -Bläääää, de e ett hårstrå på min mappis.

Hon pusslar utan större problem 15-bitars pussel. Hon räknar gärna och ofta från 1 till 10.

När vi satt vid köksbordet och åt lunch idag utbrast hon plötsligt med innerlig känsla: -Åååh JÖSSES mamma, jag glömde min mössa hos mommo och moffa.

Alldeles nyss kom hon fram till mig och sa: -Jag har ont i magen och min tunga e kall, jag behöver äta två käss (kex)!
Haha, svårt att hålla sig för skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar