tisdag 27 januari 2009

Mix Megapol

När jag var tonåring och mina föräldrar lyssnade på Svensktoppen så undrade jag om det här med musik är en åldersfråga. När jag nu skrålar glatt åt låtarna på Mix Megapol är jag långtifrån Metallica, Sisters of Mercy och Morgana Lefay. Musik som jag klädde mig svart till och älskade under många år. Det har bergis med åldern att göra! Med viss oro tänker jag att jag kanske om fem år kan alla texter och sjunger med i alla låtar Scotts gör. Fasa. Å andra sidan kanske lilla pojken Henke (tror jag minsann han heter) vuxit till sig lagom då och har blivit en man. Då kan jag stå på dansgolvet i nån folkpark och som en avdankad ungdom på väg mot det slutliga förfallet sjunga med Henke och tråna lite sådär som snart 45-åringar gör efter nyblivna män. FASA.

Det blev en resa till Kalmar igår, fastän jag tvekade länge. Men den där lägenheten och lite andra ärenden drog. Kanske också tanken på att sitta och ruttna ännu en dag här i min stuga hjälpte till att få iväg mig.
Lägenheten kändes inte hundra. Och jag tänker att det är ganska kort tid av tristess kvar här och det är bättre att jag skaffar ett annat boende till nästa vinter.
Efter en hel del ågren hörde jag också av mig till F. Istället för att be mig dra åt helvete så gjorde han det lätt för mig. Tack gode gud för storsinta, goda människor. Dimman lade sig som filmjölk över landskapet och jag bad att få stanna kvar hos honom. Vi hade en bra diskussion på kvällen även om det finns tusen saker till jag vill säga och att förlåt aldrig kan rädda min skam, så känns det ok. Halva natten låg jag sen vaken och funderade över allt runt detta. Kan nån snälla stänga av min hjärna?!
Nu är jag och lilla dottern hemma igen och jag känner hur känslan av koma vill ta över, som vanligt. Jag tror att det är tiden till låns som tar all min energi. Att till låns få vara i närheten av den man som skänker mig sån trygghet och sånt lugn jag inte känt på över femton år. Att få känna den underbara känslan och hela tiden veta att den på olika sätt är tidsbegränsad. Heaven and hell.

Här hemma är mitt hus förjävla äckligt. Jag måste verkligen storstäda. Måste måste storstäda. Första bara lite koma, nåt dygn eller två :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar